Terkini

8/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

Polis Thai akhirnya buat kesimpulan tentang punca kematian Tangmo Nida

Selepas dua bulan penyiasatan terperinci, di bawah pengawasan awam, polis mengumumkan hari ini (Selasa) mereka telah membuat kesimpulan bahawa pelakon TV Nida Patcharaveerapong, aka “Tangmo” meninggal dunia akibat lemas dan dia tidak secara tidak sengaja terjatuh ke dalam Chao Phraya Sungai, tetapi dia jatuh kerana kecuaian orang lain.

Polis Thai akhirnya buat kesimpulan tentang punca kematian Tangmo Nida
Polis Thai akhirnya buat kesimpulan tentang punca kematian Tangmo Nida

Polis juga bertegas bahawa kematian Nida bukanlah pembunuhan, kerana tiada bukti yang menunjukkan perbuatan salah dan tiada motif.

Kesan luka

Lebih 20 luka, luka dan lebam ditemui pada badan mangsa, tetapi kecederaan yang paling ketara dan serius ialah luka yang dalam pada sebelah kakinya, disebabkan terkena kipas bot.

Pesuruhjaya Wilayah 1 Polis Wilayah Pol Lt Jen Jirapat Bhumijit berkata polis forensik 'menggunakan' seorang peragawati untuk mensimulasikan kejatuhan Nida dari bot laju ke dalam sungai dan mendapati kerosakan yang berlaku pada peragawati itu serupa dengan kesan luka yang ditemui pada badannya.

Beliau juga berkata bahawa satu-satunya orang yang mendakwa Nida sedang melepaskan diri di bahagian belakang kapal, sejurus sebelum dia jatuh ke dalam air, ialah Wisapat Manomairat.

Nida Patcharawirapong aka Tangmo Nida
Nida Patcharawirapong aka Tangmo Nida

Nida terjatuh ke dalam Sungai Chao Phraya pada malam 24 Februari kira - kira jam 10.34 malam ketika dia menaiki bot laju bersama lima orang lain.

Enam individu didakwa

Semasa sidang media petang tadi, polis mengumumkan bahawa mereka telah memutuskan untuk memfailkan pertuduhan terhadap lima orang yang menaiki bot laju itu bersama Nida pada malam itu dan seorang lagi lelaki, yang didakwa menasihatkan mereka supaya tidak melaporkan kepada polis serta-merta dan melatih mereka. tentang apa yang harus mereka katakan dalam kenyataan polis mereka.

Lima orang yang menaiki bot laju bersama Nida ialah Wisapat Manomairat, pemilik bot Thanupat Lerttaweewit, jurumudi Paibul Trikanchananan, Nitas Kiratisoothisathorn, Idsarin “Gatick” Juthasuksawat, pengurus Nida. Yang keenam, yang tidak berada di atas bot, hanya dikenali sebagai "M" atau "Peem".

Sebab-sebab pendakwaan

Thanupat didakwa kerana cuai menyebabkan kematian orang lain, memberi kenyataan palsu kepada polis, memandu bot tanpa lesen, menggunakan kapal dengan lesen tamat tempoh dan tanpa nama dipaparkan, dalam bahasa Thai dan Inggeris, di haluan bot , serta membuang sampah.

Paibul didakwa cuai menyebabkan kematian orang lain, memandu bot dengan lesen tamat tempoh dan membuang sampah.

Wisapat didakwa kerana cuai menyebabkan kematian orang lain.

Idsarin didakwa memberi kenyataan palsu kepada polis, cuba memusnahkan bukti, dan membebaskan orang lain.

Idsarin “Gatick” Juthasuksawat, pengurus Tangmo Nida
Idsarin “Gatick” Juthasuksawat, pengurus Tangmo Nida

“M” pula didakwa menghasut suspek untuk melakukan kesalahan, memberikan kenyataan palsu kepada polis dan memusnahkan bukti.

Pembentangan video

Semasa sidang akhbar itu, polis membentangkan video berdurasi 30 minit yang memperincikan perjalanan bot di Sungai Chao Phraya pada malam 24 Februari, sehingga kejadian maut itu.

Video itu juga menunjukkan hanya satu gelas ditemui di atas kapal, walaupun hakikatnya terdapat enam orang di dalam bot itu.

Fail kes dan saksi

Fail kes itu sepanjang lebih 2,000 muka surat dan polis berkata mereka telah menyoal 124 saksi, termasuk pegawai dan pakar forensik, dan meneliti lebih 300 item bukti material.

Fail kes telah diserahkan kepada pendakwa raya petang ini, di pejabat mereka di wilayah Nonthaburi. Enam suspek turut diiringi polis ke pejabat pendakwa raya.

Sumber: Thai PBS World



Jangan lupa ikuti saluran media sosial kami di Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan Whatsapp

Catat Ulasan

0 Ulasan